Vanaf 1 januari 2023 is er een APK roettest in Nederland, voor alle dieselmotoren met een fabrieksmatig gemonteerd roetfilter, ook wel de “Deeltjesteller Test” genoemd.
Een dieselmotor met een te hoge uitstoot wordt direct afgekeurd. In veel gevallen betekent dit dat het roetfilter vervangen dient te worden, met als gevolg een enorme kostenpost.
Echter is het roetfilter niet altijd de oorzaak van dit probleem.
Tijdens een Apk-keuring wordt een auto gekeurd op een aantal punten, waaronder vanaf 1 januari 2023 de deeltjes die een dieselmotor uitstoot.
Een deeltjesteller meet het aantal deeltjes per cm3 bij een stationair toerental. De test duurt ongeveer 90 seconden en het is van belang dat de motor goed op temperatuur is.
Het is van belang om te weten dat er meerdere oorzaken kunnen zijn waardoor de limiet van 1 miljoen deeltjes per cm3 overschreden wordt:
Tijdens een Apk-keuring wordt een auto gekeurd op een aantal punten, waaronder vanaf 1 januari 2023 de deeltjes die een dieselmotor uitstoot.
Een deeltjesteller meet het aantal deeltjes per cm3 bij een stationair toerental. De test duurt ongeveer 90 seconden en het is van belang dat de motor goed op temperatuur is.
Het is van belang om te weten dat er meerdere oorzaken kunnen zijn waardoor de limiet van 1 miljoen deeltjes per cm3 overschreden wordt:
Helaas is het vaak moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is van het te hoge aantal deeltjes. Je kan tips gebruiken om je kansen op de keuring te verhogen. Deze tips komen bij onderstaande oorzaken aan bod.
Op het moment dat het roetfilter beschadigd is filtert deze niet meer optimaal. Helaas is dan de enige oplossing het monteren van een nieuw roetfilter.
Op het moment dat het roetfilter relatief vol zit, zal het gaan regenereren. Regenereren vlak voor een deeltjestest heeft een negatieve invloed op de meting. Wij adviseren dan ook om na het regeneratieproces eerst 100 tot 150 km te rijden, voorafgaand aan het uitvoeren van de deeltjestest.
Op het moment dat een EGR-klep open blijft staan, bijvoorbeeld door vervuiling, heeft dit een negatieve invloed op de uitslag van de deeltjestest. Uitlaatgassen worden dan namelijk deels via de EGR en de inlaat naar de verbrandingskamer gestuurd. Dit zorgt ervoor dat er minder schone lucht (en zuurstof) aanwezig is, met meer roetvorming tot gevolg.
Belangrijk punt, met name bij nieuwere motoren staat de EGR-klep standaard open, zodat de warme uitlaatgassen de motor helpen om sneller op temperatuur te komen. Door de auto +/- 20 minuten stationair te laten draaien zal de EGR-klep bij deze nieuwe motoren normaliter sluiten, omdat de motor inmiddels op bedrijfstemperatuur is gekomen. Indien er sprake is van een vastgekoekte EGR-klep dient deze eerst gereinigd te worden door middel van Petromark® 10220 Total Engine Conditioner.
Naast eerder genoemde problemen heeft elk probleem meer roetuitstoot tot gevolg en heeft een nadelige invloed op de deeltjestest. Voorbeelden hiervan zijn:
Dieselspoeling is een professionele beschermings- en reinigingsadditief voor het brandstofsysteem. De meest voorkomende oorzaak van een te hoge roetuitstoot zijn vervuilde verstuivers of een vervuilde verbrandingsruimte, waarbij gesteld kan worden dat een slecht straalbeeld van een verstuiver meestal de boosdoener is.
De beste methode om de roetuitstoot binnen de gestelde normen te krijgen is het kortstondig reinigen met Petromark 10100 Dieselspoeling waarbij de motor enige tijd volledig op de reinigingsvloeistof loopt door het rechtstreeks aan de brandstoffilter toe te voegen. Indien dit niet mogelijk of te gecompliceerd is, adviseren wij om de 500ml inhoud aan de brandstoftank toe te voegen en 20 minuten te gaan rijden.
Petromark® 10201 DPF Diesel Roetfilter Reiniging Spray is een snelwerkend en uitermate efficiënt reinigingsproduct welke het vervuilde roetfilter eenvoudig en zonder demontage reinigt en regenereert. Het rijden van korte afstanden, files en stadsverkeer zorgt ervoor dat het roetfilter langzaam dichtslibt doordat uitlaatgassen moeilijker door het filter kunnen en het motorvermogen sterk afneemt. Het is dus van belang dat het roetfilter regelmatig gereinigd wordt. Een uiterst doeltreffende methode om dit probleem te voorkomen en/of te verhelpen is het reinigen van het roetfilter met de Petromark® 10201 DPF Diesel Roetfilter Reiniging Spray. Door de toepassing van deze effectieve reiniger zal een groot deel van de opgehoopte roetdeeltjes verbranden waardoor de uitlaatgassen wederom snel door het filter kunnen.
Advies is om ervoor te zorgen dat het roetfilter niet gaat regenereren kort voordat u de Deeltjesteller Test uitvoert.
Bleiswijkseweg 41
2712 PB Zoetermeer
Nederland
+31 (0)79 330 67 00
sales@viba.nl
+31 (0)79 330 67 99
Bleiswijkseweg 41
2712 PB Zoetermeer
Nederland
+31 (0)79 330 67 00
sales@viba.nl
+31 (0)79 330 67 99
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.